C-kasetin digitointi itse
Jos et halua ostaa C-kasetin digitointia Digitointipisteeltä, voit myös yrittää digitointia itse. Tässä ohjeet ja samalla mallisuoritus siitä, kuinka me digitoimme C-kasetit. Jos digitointi kuitenkin tuntuu hankalalta, pääset tilaamaan digitoinnin meiltä tästä.
Yksinkertaisimmillaan digitointiin tarvitaan C-kasettisoitin, äänikortti ja tietokone, sekä paljon aikaa. C-kasettisoittimella digitoiva C-kasetti toistetaan normaalilla toistonopeudella ja toistettava äänisignaali siirretään C-kasettisoittimen linjaulostuloista äänikortille. Äänikortissa analoginen äänisignaali muutetaan digitaaliseksi äänisignaaliksi. Äänikortti on kytketty tietokoneeseen, jolla tallennetaan äänikortista tulevaa digitaalista äänisignaalia. Tästä digitaalisesta äänisignaalista muodostetaan tietokoneella toistettava Wav-äänitiedosto, joka on siis identtinen kopio C-kasetin äänisisällölle.
Sopiva C-kasettisoitin
Sitten sama asia yksityiskohtaisemmin laitteiston osalta. Ensimmäinen ja kaikista kriittisin asia on C-kasettisoitin, jolla C-kasetti toistetaan. Jos toistettava laite ei kykene toistamaan C-kasetin sisältöä juuri sellaisena, kuin se on C-kasetille tallennettu, ei virhettä voi korjata enää jälkikäteen. IASAn määrittelyiden mukaisesti laitteen tulee kyetä toistamaan koko ääniala 30 Hz – 20 kHz siten, että äänitasot pysyvät + 2 ja -3 dB sisällä. Lisäksi laitteen huojunnan tulee olla painotettuna alle 0,1 %. Luonnollisesti laitteen tulee kyetä toistamaan C-kasettityyppejä I, II ja IV sekä käyttämään Dolby B ja C kohinanpoistoja. Näiden vaatimusten toteutuminen edellyttää laitteen huoltamista, C-testikasetteja ja linjaulostulon mittaamista tasomittarilla. Pelkästään se, että laite toistaa korvakuulolta hyvin ei riitä.
C-kasettisoitin äänipäät ja nauhan kulkurata tulee käytössä puhdistaa vähintään 4 tunnin välein isopropanolilla ja laite tule demagnetoida 8 tunnin välein. Nauhan kulkuradan säädöt tulee tarkastaa 30 tunnin välein ja koko laite käydä läpi puolivuosittain. Näillä varmistetaan, että C-kasettisoitin toistaa C-kasetit aiemmin kuvattujen vaatimusten mukaan.
Äänikortti ja A/D-muunnin
Kun C-kasettisoitin on kunnossa, niin äänisignaali siirretään linjaulostulosta äänikorttiin, jossa tapahtuu äänisignaalin muutos analogisesta digitaaliseksi eli A/D-muunnos. Tämä on seuraavaksi kriittisin vaihe. Muunnos pitää tapahtua siten, ettei äänisignaaliin siirry mitään ylimääräistä ja digitaalinen versio äänisignaalista on mahdollisimman identtinen analogisen version kanssa. IASAn laatumäärittelyiden mukaisesti A/D-muuntimen pitää olla seuraavien vaatimusten sisäpuolella:
- THD+N-arvo 997 Hz signaalilla ja -1 dB FS äänitasolla alle -105 dB painottomana tai -20 dB FS äänitasolla alle -95 dB
- Dynaaminen alue vähintään 115 dB painottomana ja 117 dB A-painotettuna
- Taajuusvaste 96 kHz näytteenottotaajuudella parempi kuin +- 0,1 dB alueella 20 Hz – 20 kHz ja +- 0,3 dB alueella 20 kHz – 40 kHz
- IMD (Intermodulation Distortion) alle -90 dB
- Äänitason lineaarisuus +- 0,5 dB alueella -120 dB FS – 0 dB FS
- Harmoonisten signaalien taso parempi kuin -130 dB FS testisignaalilla 997 hZ ja äänitasolla -1 dB FS
- Näytteenottotaajuuden kellon tarkkuus parempi kuin +- 25 ppm
- Jitter ulostulosta mitattuna alle 5 ns
A/D-muunnos tehdään yleensä vähintään 96 kHz näytteenottotaajuudella ja 24 bitin bittisyvyydellä. Tarpeen mukaan voidaan nämä arvot ylittää. Käytössä voi olla myös A/D-muunnin, joka mahdollistaa bittisyvyydeksi 32 bit float -muodon, jolloin voidaan 100 % varmuudella varmistaa, että äänitasot tallentuvat täysin oikein ja mikään voimakas ääni ei leikkaudu pois.
C-KASETTISOITTIMEN toistopään atsimuutin säätö
C-kasettisoittimen atsimuutin säätö on tärkein vaihe ennen onnistuneen digitoinnin suorittamista. Asia on kriittinen, koska jos kasettia toistettaessa toistopään atsimuutti on eri kuin aikanaan c-kasettia nauhoitettaessa, menetetään toistossa kasetilla olevat korkeat taajuudet. Atsimuutilla tarkoitetaan c-kasettinauhurin nauhoitus- ja toistopään vaakasuuntaista kallistusta suhteessa c-kasetin nauhaan. Nauhurin päiden pitäisi tehtaan jäljiltä olla samassa vaakatasoisessa linjassa itse toistettavan nauhan kanssa.
Useimmiten atsimuutti ei ole ollut oikeassa säädössä nauhaa nauhoitettaessa. Säätö on voinut olla pielessä jo tehtaalta lähtiessään tai joku on voinut säätää pään kallistusta myöhemmin. Tämän vuoksi tulee toistopään atsimuutti säätää jokaisen c-kasetin kohdalla erikseen. Jos samalla c-kasetilla on eri nauhureilla tehtyjä nauhoituksia, tulee atsimuutti säätää niille jokaiselle erikseen. Joskus myös c-kasetin eri puolien atsimuutti pitää säätää erikseen, jos kasetti on vääntynyt.
Atsimuutin säädön tärkeyttä ei voi liikaa korostaa, jos c-kasetista halutaan tehdä hyvälaatuinen digitointi. Vaikka tekisit digitoinnin maailman parhaimmalla soittimella, voittaisi työn jäljen halvinkin soitin, jonka atsimuutti on säädetty kohdalleen.
Huolto- ja ohjemanuaaleista löytää yleensä tiedon, mistä c-kasettisoittimen toistopään ruuveista atsimuuttia säädetään. Yleensä kalliimmissa soittimissa atsimuutin säätö onnistuu helposti toiston aikana. Oikea atsimuutin asento haetaan kuuntelemalla nauhaa ja katsomalla signaalia spektrogrammista samalla atsimuutin asentoa muuttaen. Oikea kohta on se, jossa korkeimmat signaalit kuuluvat voimakkaimmin. Tarkasti oikeaa kohtaa voi haarukoida sen perusteella, että saman verran säätöruuvia kumpaan tahansa suuntaan käännettäessä korkeat signaalit vaimenevat saman verran, tällöin oikea kohta löytyy keskeltä tätä aluetta.
Jos maksat jollekin c-kasetin digitoinnista, varmista että atsimuutti säädetään kasettikohtaisesti toistossa.
Esimerkki digitoinnista, jossa atsimuuttia ei ole säädetty nauhakohtaisesti, vaan se on ollut suorassa linjassa nauhan kanssa:
Samainen nauha digitoituna siten, että atsimuutti on säädetty nauhalle oikeaksi:
Tietokone
Viimeinen lenkki digitointiketjussa on tietokone, jolla äänikortilta tuleva digitaalinen signaali tallennetaan tietokoneen muistilla pakkaamattomassa Wav-formaatissa. Tietokoneelle ei aseteta erityisiä vaatimuksia, sen tulee ainoastaan kyetä tallentamaan äänikortissa olevan A/D-muuntimen muuntama digitaalinen äänisignaali tietokoneelle. Jos digitoidun C-kasetin sisältöä jälkikäsitellään tietokoneelle, vaaditaan kuitenkin riittävän tehokas kone tähän työhön.
Digitoinnin suorittaminen
Digitointipisteellä on käytössä C-kasettien digitointiin Revox 710 ja 215 -C-kasettisoittimia, Sound Devices MixPre-6 – tai Zoom F8n Pro -äänikortti A/D-muunnokseen ja tehokas tietokone äänisignaalin tallentamiseen ja jälkikäsittelyyn. Seuraavaksi käymme läpi mallisuoritteen tällä laitteistolla toteuttaen.
C-kasettisoittimen linjaulostulosta kytketään laadukkaat äänikaapelit äänikortin linjasisääntuloon. Yleensä linjaulostulot on merkitty C-kasettisoittimen taakse Line out – tai Output-merkinnällä. Ulostulolähdöt ovat erikseen vasemmalle ja oikealle kanavalle, jotka ovat merkitty yleensä Left- ja Right-merkinnällä. Äänikortti kytketään tietokoneeseen, jolla digitaalinen äänisignaali tallennetaan.
Yleisimmin C-kasettisoittimen linjaulostuloissa on RCA-liittimet, jotka näyttävät tältä.
Tavallisen tietokoneen sisäisen äänikortin linjasisääntulossa puolestaan on yleensä 3,5 mm stereoliitin. Linjasisääntulo on yleensä merkitty sinisellä värillä. Tällöin sopivassa kytkentäkaapelissa on toisessa päässä 2 x RCA-liitintä ja toisessa päässä 1 x 3,5 mm -liitin. Sopiva kytkentäkaapeli on silloin esimerkiksi tämä verkkokauppa.comin tuote.
Tässä vielä kuva tavallisen sisäisen äänikortin sinisestä linjasisääntulo-liittimestä.
Äänikortin asetukset säädetään kohdilleen valitsemalla sisääntulosignaaliksi linjatulo, säätämällä tasot 0 dB:iin ja valitsemalla bittisyvyydeksi 32 bit float. Jos digitointi suoritetaan tavallisella äänikortilla, yleensä mitään asetuksia ei voi helposti säätää, jolloin digitointi tehdään useimmiten vakioasetuksilla.
Äänisignaali tallennetaan tietokoneella Izotope-ohjelmalla, mutta samaan tarkoitukseen voi käyttää esimerkiksi maksutonta Audacity-ohjelmaa. Ohjelman asetuksista valitaan äänilähteeksi MixPre-6 äänikortti ja säädetään käytettävät äänisisääntulot vastaamaan kaapelointia. Jos digitointiin käytetään tavallista tietokoneen sisäistä äänikorttia ja Audacity-ohjelmaa, useimmiten asetuksia ei tarvitse muutella, vaan ne ovat vakiona oikein.
Sitten C-kasetti paikoilleen C-kasettisoittimeen.
Vielä luodaan Izotope-ohjelmassa projekti C-kasetin digitoinnille ja valitaan näytteenottotaajuus. Sen jälkeen käynnistetään äänikortilta tulevan digitaalisen äänisignaalin tallennus ohjelmasta.
Jos digitointiin käytetään Audacity-ohjelmaa, käynnistetään linjasisääntulon tallennus painamalla punaista äänitysympyrää.
Kun äänisignaalin tallennus tietokoneella on päällä, käynnistetään C-kasettisoitin ja pyöritetään C-kasetti normaalilla nopeudella molemmin puolin kokonaisuudessaan läpi.
Valmis äänisignaali näyttää tietokoneen spektrogrammissa tällaiselta. Äänitasot eivät ole täysin identtiset kanavien välillä, mutta se johtuu siitä, etteivät ne ole aikanaan 90-luvulla C-kasettia nauhoittaessa tallentuneet C-kasetille identtisesti.
Koska digitointi tehtiin 32 bit float bittisyvyydellä, voidaan tallenne vielä normalisoida 0 dB -tasoon ilman, että äänenlaatu kärsii siitä yhtään.
Seuraavaksi digitoitu C-kasetti tallennettaan tietokoneelle arkistokelpoisessa Wav-formaatissa.
Ilman jälkikäsittelyä kasetin digitointi on nyt valmis. Tarvittaessa sitä voidaan vielä jälkikäsitellä ohjelmallisesti.
Lopullinen C-kasetti, jossa oli kirkossa kotinauhurilla nauhoitettua urkumusiikkia, kuulostaa digitoituna tältä.
Vertailun vuoksi sama C-kasetti digitoitiin kaupasta uutena edelleen saatavana olevalla edullisella digitointilaitteistolla, joka ei täytä mitään tämän ohjeen alussa kerrottuja laatuvaatimuksia. Silloin lopputulos voi kuulostaa esimerkiksi tältä.
Jos tämä kaikki kuulosti kovin monimutkaiselta, niin ei muita kuin tilaamaan C-kasetin digitointi Digitointipisteeltä tästä.