C-kasettien historiasta
C-kasetissa ääni on tallennettu magneettinauhalle. Sen taustalla on Fritz Pfleumerin vuonna 1928 keksimä magneettinauha. AEG kehitti ensimmäisen ääntä magneettinauhalle tallentavan kelanauhurin vuonna 1935 hyödyntäen Fritzin keksintöä magneettinauhasta. Alkuun kelanauhurit olivat kalliita ja vaikeita käyttää, joten ne olivat pääsoin ammattilaisten käytössä esimerkiksi radioasemilla ja äänitysstudioissa. Toisen maailmansodan kuluessa magneettinauhoihin ja kelanauhureihin liittyvä tekniikka ei ollut vielä yleisesti tiedossa. Liittoutuneiden joukot veivätkin mennessään Radio Luxembourgin hallussa olleitta kelanauhureita. Toisen maailmansodan jälkeen Ampex niminen yritys USAssa kehitti kelanauhureiden ja magneettinauhojen tekniikka eteenpäin. Ampex valmisti nauhureita kaupalliseen käyttöön.
Kehitys kelanauhureiden leveämmästä magneettinauhasta kohti C-kasettien kapeampaa nauhaa tapahtui Philips Eindhoven toimesta. Hän esitteli vuonna 1963 Euroopassa ja vuonna 1964 USAssa C-kasetin, jossa tekniikka oli periaatteessa sama kuin kelanauhureissa, mutta nauha oli kapeampi ja nauhakelat oli sijoitettu muovikotelon sisään. USAssa C-kasetti esiteltiin alkuun tuotenimellä Norelco. Tuotenimi Compact Cassette eli suomalaisittain C-kasetti otettiin käyttöön vuonna 1965. C-kasetti yleistyi valtavasti Philipsin lisensoidessa C-kasetti-formaatin muille valmistajille maksutta käyttöön Sonyn painostuksen myötä.
C-KASETIN ÄÄNIKANAVAT
C-kasetin magneettinauha on 3,81 mm leveä. C-kaseteissa on historian aikana käytetty erilaisia tallennusraitojen ja -kanavien yhdistelmiä. Aivan ensimmäisessä Philips EL 3300 C-kasettinauhurissa käytettiin kahta mono-raitaa, eli yksi raita yhteen suuntaan. Hyvin pian kuitenkin valtavirraksi yleistyi tallennus- ja toistotapa, jossa C-kasetin magneettinauhalle tallennettiin 4 ääniraitaa, siten, että molempiin suuntiin tallennettiin kahta vierekkäistä ääniraitaa. Käytännössä tällöin kasetin molempiin suuntiin tallennettiin yksi stereoääni. Tämä kombinaatio tunnetaan nimellä 4 ääniraitaa ja 2 äänikanavaa. Harvinaisempia yhdistelmiä olivat 4 ääniraitaa ja 4 äänikanavaa yhteen suuntaan tai jopa 8 ääniraitaa ja 8 äänikanavaa yhteen suuntaan. C-kasetteja digitoitaessa lähtökohta käytännössä lähes poikkeuksetta on, että C-kasetilla on yksi stereoääni (2 äänikanavaa) yhteen suuntaan tai yksi monoääni yhteen suuntaan, tästä poiketaan aivan äärimmäisen harvoin.
C-KASETTITYYPIT
Digitoitaessa C-kasetteja tulee C-kasetit toistaa samalla taajuuskorjaimella, kuin millä ne on aikanaan nauhoitettu. Eri kasettityypeissä on käytetty erilaisia taajuuskorjaimia. Digitointiin käytettävän nauhurin täytyy kyetä toistamaan vähintään C-kasettityypit Type I, Type II ja Type IV. Osassa nauhureissa C-kasettityypin valinta tehdään automaattisesti, mutta osassa tyyppi tulee valita käsin. Automaattivalinta tehdään C-kasetin päällä olevien lovien perusteella, joten digitoitaessa tulee varmistaa, että lovet täsmäävät C-kasettityyppiin oikeasti.
Käytössä on myös ollut harvinainen Type III C-kasettityyppi. Siitä tekee ongelmallisen, että sen C-kasettikotelo on identtinen Type I C-kasetin kanssa, eli automaattivalinta tunnistaa sen Type I C-kasetiksi. Sen toistamisessa tulee kuitenkin käyttää samaa taajuuskorjainta kuin Type II C-kasetissa.
Toinen harvinaisempi yhdistelmä on Type II C-kasetti, siten että taajuuskorjaimena on käytetty normaalin Type II taajuuskorjaimen sijaan 120 μs taajuuskorjainta. Näiden tunnistaminen digitoitaessa voi olla mahdotonta, jos asiaa ei ole merkitty C-kasettiin tai C-kasetin koteloon.
Type II ja Type IV C-kaseteissa on sama taajuuskorjain. Eli Type IV C-kasetit voi toistaa Type II taajuuskorjaimella.
Käytännöllisesti katsoen digitoitaessa pärjää Type I, Type II (ja Type IV) C-kasettityyppejä toistavalla C-kasettinauhurilla.
C-KASETIN TOISTONOPEUS
Standardinopeus C-kaseteilla on 1 7/8 ”/s eli 4,76 cm/s. Nauha siis liikkuu toistavan äänipään ohitse 4,76 senttimetriä sekunnissa. Tästä poiketaan äärimmäisen harvoin. Käytössä on kuitenkin ollut puolet hitaammin tallentavia C-kasettinauhureita eli nopeudella 15/16 ”/s (2,38 cm/s) tallentavia sekä kaksi kertaa nopeammin tallentavia C-kasettinauhureita eli nopeudella 3 3/4 ”/s (9,5 cm/s). C-kasetteja digitoitaessa lähtökohtaisesti riittää, että C-kasettinauhuri kykenee toistamaan normaalin 4,76 cm/s toistonopeuden, johon kaikki nauhurit kykenevät, jos toisin ei ole erikseen mainittu
C-KASETTIEN KOHINANVAIMENNUSJÄRJESTELMÄT
C-kasettien äänenlaatu erityisesti musiikin tallentamiseen parani merkittävästi, kun useissa C-kasettinauhureissa otettiin käyttöön Dolbyn tarjoama kohinanvaimennusjärjestelmä. Yleisimmin kotikäyttöön tarkoitetuissa C-kasettinauhureissa on ollut käytettävissä Dolby B – ja Dolby C -kohinanvaimennusjärjestelmä. Niiden lisäksi käytettävissä on ollut esimerkiksi Dolby A -, Dolby SR -, dbx type I – ja dpx type II -kohinanvaimennusjärjestelmiä.
Jos C-kasettia nauhoitettaessa on käytetty jotakin kohinanvaimennusjärjestelmää, tulee C-kasettia digitoitaessa käyttää samaa kohinanvaimennusjärjestelmää. Periaatteessa kohinanvaimennus voidaan lisätä jälkikäteen koneellisesti, mutta siihen voi liittyä ongelmia.
Käytetyn kohinanvaimennusjärjestelmän tunnistaminen, jos sitä ei ole merkitty C-kasettiin tai sen koteloon, voi olla todella ongelmallista. Harjaantunut korva pystyy kuitenkin yleensä tunnistamaan käytetyn kohinanvaimennusjärjestelmän.
Erikoislaitteisto C-kasettien digitointiin
C-kasettien digitointiin on saatavilla erikoislaitteistoa, jolla digitointiin voidaan suorittaa 2-4 kertaisella toistonopeudella. Tällaisella laitteistolla digitointi ei kuitenkaan täytä C-kasetin digitoinnin laatuvaatimuksia. Käytännössä moninkertaisella nopeudella digitoitaessa menetetään ylätaajuudet. Esimerkiksi 15 kHz:n ääni on 4 kertaisella nopeudella 60 kHz:n ääni, jota mikään laitteisto ei kykene toistamaan ja tallentamaan kunnolla. Lisäksi moninkertaisella nopeudella toistaessa kasettityyppikohtaiset taajuuskorjaimet ovat pielessä. Taajuuskorjainta voi yrittää jälkikäteen korjata ohjelmallisesti, mutta se harvoin onnistuu hyvin.
Jos digitoit C-kasetteja jollakin palveluntarjoajista, on tärkeää varmistaa, että nauhat digitoidaan samalla toistonopeudella, kuin ne on nauhoitettu. Digitointipiste suorittaa aina C-kasettien ja kelanauhojen digitoinnit samalla nopeudella, kuin ne on nauhoitettu.
Jos tämä kaikki kuulosti kovin monimutkaiselta, niin ei muita kuin tilaamaan C-kasetin digitointi Digitointipisteeltä tästä linkistä.